Та, яка знайшла вихід із лабіринту: як американcька дослідниця Еліс Е. Кобер відкрила нам давню історію
DOI:
https://doi.org/10.47315/archives2024.340.131Ключові слова:
Еліс Е. Кобер; М. Вентріс; дешифрування; лінійне письмо Б; силабарій; комбінаторний метод; флективна мова.Анотація
Мета статті полягає у визначенні провідної ролі американської дослідниці Еліс Елізабет Кобер (Alice Elizabeth Kober) у дешифруванні критського лінійного письма Б (далі – лінійне Б) комбінаторним методом лінгвістичного аналізу. Методологія дослідження базується на використанні джерелознавчого, архівознавчого, біографічного та порівняльно-історичного методів дослідження. Наукова новизна. Завдяки відкриттю доступу до архіву Е. Кобер у Техаському університеті в Остіні вперше отримано можливість дізнатися про її особистість, задуми, мету її досліджень, проаналізувати виконану нею величезну роботу в процесі наукового пошуку, а також визначити її провідну роль у дешифруванні лінійного Б. Висновки. До початкуXXI ст. автори публікацій вважали саме Майкла Джорджа Френсіса Вентріса (Michael George Francis Ventris) автором успішного дешифрування лінійного Б. Проте, після відкриття доступу до архіву Е. Кобер стало зрозуміло, що без її досліджень дешифрування лінійного Б було б неможливим. За допомогою особисто створеної картотеки із більш ніж 180 тис. карток Е. Кобер виявила, що мова лінійного Б є флективною, правильно визначила багато детермінативів і створила прообраз «сітки» – таблиці зі стійких поєднань слів, в якій відобразила закінчення слів чоловічого та жіночого роду й інші граматичні закінчення. Подальша робота вчених дозволила завершити дешифровку та визначити, що мовою лінійного Б є давньогрецька. Завдяки зусиллям Е. Кобер та інших учених людство дізналося багато нового про давні часи, але це історія не тільки про Крит бронзового віку, який став колискою блискучої цивілізації античної Греції, а за нею і всієї сучасної європейської культури. Це також історія Європи, до якої ми, українці, належимо територіально, історично, лінгвістично і ментально. І цю історію ми маємо знати.
Бібліографія:
1. Colmenares E. E., Morvay J. M. Affective (An)Archive as Method. Reconceptualizing Educational Research Methodology. 2019. Vol. 10. № 2–3. P. 310–329. URL: https://is.gd/o3P6VL https://doi.org/10.7577/rerm.3681
2. Dürig R. Deciphering the Silence : A Literary Journey to Alice E. Kober. PhD dissertation. University of Plymouth, 2021. 445 p. URL: https://is.gd/koPRya
3. Dürig R. Journey to Alice – Exploring the blanks of Alice Kober’s life within creative writing. 2020. URL: https://is.gd/xn3YvX
4. Fox M. Alice E. Kober, 43; Lost to History No More // The New York Times. May 10, 2013. URL: https://www.nytimes.com/2013/05/12/sunday-review/alice-e-kober-43-lost-to-history-no-more.html
5. Fox M. The Riddle of the Labyrinth : The Quest to Crack an Ancient Code. New York : ECCO. 2013. 363 p. URL: https://is.gd/1KkyXt
6. Codebreakers and groundbreakers / Galanakis I., Christophilopoulou A., Grime J. Fitzwilliam Museum : Cambridge, 2017. 158 p. URL: https://is.gd/q4VvY2
7. Гомер. Іліада. Харків : Фоліо. 2013. 416 с. URL: https://is.gd/2jy6M8
8. Kober A. E. Inflection in Linear Class B : 1-Declension // American Journal of Archaeology. 1946. № 50:2. P. 270. https://doi.org/10.2307/499054
9. Kober A. E. The Minoan Scripts : Fact and Theory // American Journal of Archaeology. 1948. № 52:1. P. 82–103. URL: https://is.gd/hWRymy https://doi.org/10.2307/500554
10. Papakitsos, E. C., Kenanidis, I. K. Cretan Hieroglyphics : The Ornamental and Ritual Version of the Cretan Protolinear Script // Anistoriton Journal. 2016. № 15(2). P. 1–12. URL: https://is.gd/7IKD7G
11. Pierini, R., Palaima, T. MASt@CHS – Summer Seminar 2020 (Friday, June 26) : Summaries of Presentations and Discussion by Elizabeth Barber, Thomas Palaima, Rachele Pierini, and Brent Vine. URL: https://is.gd/YiLvGp
12. Robinson А., Eiseman S. The Man who Deciphered Linear B : The Story of Michael Ventris. London : Thames & Hudson, 2002. 168 p.
13. Ventris M., Chadwick J. Documents in Mycenaean Greek. 2nd ed. Cambridge, 1973. 484 p. URL: https://is.gd/YiLvGp
14. Zielinski S., WinthropYoung G. AnArcheology for AnArchives: Why Do We Need—Especially for the Arts – A Complementary Concept to the Archive? // Journal of Contemporary Archaeology. 2015. № 2(1). P. 116–125. URL: https://is.gd/iChGiJ https://doi.org/10.1558/jca.v2i1.27144